niedziela, 2 października 2011

Głucho wszędzie, ciemno wszędzie - co to będzie, co to będzie?

1. Wybrane utwory z klasyki światowej:

Biblia (fragmenty);
mitologia (wybór);
Homer - Iliada lub Odyseja (fragmenty);
Sofokles - Antygona;
Pieśń o Rolandzie (fragmenty);
William Shakespeare – Romeo i Julia;
Miguel Cervantes - Don Kichote (fragmenty);
Karol Dickens - Opowieść wigilijna lub Dawid Copperfielf (fragmenty);
Antoni Czechow - wybrana nowela;
Antoine de Saint Exupéry - Mały Książę lub Nocny lot;
Ernest Hemingway - wybrane opowiadanie.

2. Wybrane utwory z klasyki polskiej:

Bogurodzica;
Jan Kochanowski - wybrane fraszki, pieśni, psalmy i treny;
wybór poezji barokowej;
Ignacy Krasicki - wybrane bajki i jedna z satyr;
Adam Mickiewicz - wybrane bajki i ballady, Dziady cz. II, Pan Tadeusz (fragmenty);
Juliusz Słowacki - Balladyna (fragmenty);
Aleksander Fredro - Zemsta;
Henryk Sienkiewicz - wybrana nowela;
Bolesław Prus - wybrana nowela;
Stefan Żeromski - Syzyfowe prace, wybrana nowela.

3. Wybór liryki XIX wieku, wybór poezji XX wieku - w tym utwory:

Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Marii Pawlikowskiej - Jasnorzewskiej, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia, Tadeusza Różewicza, Wisławy Szymborskiej, Czesława Miłosza, ks. Jana Twardowskiego.

4. Wybór nowelistyki XIX i XX wieku (w tym co najmniej jeden utwór pozytywistyczny).

5. Wybrane utwory współczesnej prozy polskiej i dramatu.

6. Wybrane utwory o dorastaniu, w tym powieści dla młodzieży (np. Małgorzaty Musierowicz lub Ireny Jurgielewiczowej).

7. Przykłady literatury regionalnej, wkład literatury regionalnej do ogólnopolskiej skarbnicy literackiej.

8. Przykłady pamiętnika, dziennika, korespondencji literackich, reportażu, w tym Aleksander Kamiński - Kamienie na szaniec; Miron Białoszewski - Pamiętnik z powstania warszawskiego (fragmenty).

9. Wybrane z czasopism i prasy codziennej teksty publicystyczne, informacyjne i reklamowe.

10. Utwory zaproponowane przez uczniów i nauczyciela, w tym literatura popularna (co najmniej jeden w każdej klasie).

11. Inne składniki kultury (przedstawienia teatralne, filmy, słuchowiska radiowe, programy telewizyjne, przekazy ikoniczne, poezja śpiewana).


Lektura przykładowa:
Biblia (Pieśń nad Pieśniami, Hymn św. Pawła o miłości, Apokalipsa);
Antoni Czechow - Śmierć urzędnika;
Ernest Hemingway - Stary człowiek i morze;
Arkady Fiedler – Dywizjon 303;
Melchior Wańkowicz – Ziele na kraterze;
Jan Kochanowski – pieśń: Czego chcesz od nas, Panie...;
Adam Mickiewicz – Ballady i romanse;
Henryk Sienkiewicz - Krzyżacy;
Bolesław Prus - Kamizelka;
Zofia Kossak–Szczucka - Bursztyny;
Utwory Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia, Tadeusza Różewicza, Wisławy Szymborskiej, Czesława Miłosza, ks. Jana Twardowskiego.

Powieści dla młodzieży Małgorzaty Musierowicz lub Ireny Jurgielewiczowej.
Paweł Zuchniewicz – Wujek Karol. Kapłańskie lata Papieża;
Karolina Lanckorońska – Wspomnienia wojenne.

Nauczyciel może wybrać utwory niewymienione w wykazie „Lektura przykładowa”.

Tutaj się artykuł zaczyna
Po co nam lektury? Żeby poszerzyć naszą wiedzę, żeby umiejętność wykorzystania umiejętności czytania nie została ograniczona do przeglądania stron internetowych, żeby zachęcić młodych ludzi do czytania. Chyba po to, ale najważniejszą sprawą jest chyba ta druga. Mylę się? Może, ale chyba mam rację. Czytanie pośród współczesnej młodzieży postrzegane jest jako zło konieczne, a coraz częściej niekonieczne. Lektury mają służyć zwiększeniu czytelników. 
Całkiem niedawno chyba MEN wprowadziło reformę dotyczącą lektur. Wśród nich znalazło się więcej tytułów bliskich naszemu krajowi - Adam Mickiewicz, Sienkiewicz i te sprawy. Miało to na celu chyba ratowanie umierającego patriotyzmu w naszym kraju. Coś średnio to idzie...
Dlaczego, po co, why? Młodzież dzisiaj jest wybredna. Młodzież nie chce. Młodzież nie będzie czytała starych, przedwojennych, napisanych nieznanym im językiem książek traktujących o Polsce, o tym jak to ciężko człowiekowi, o starych zwyczajach i te pe. Młodzież nie chce być uziemiana. Polscy pisarze nie są znani na świecie, ograniczeni są do wąskiego grona odbiorców jaką są Polacy. Dlaczego? Bo nikt nie chce czytać o Polsce. Oczywiście poza nami - Polakami... Dlaczego nie Harry Potter? Dlaczego nie Felix, Net i Nika? Sorki nie chce mi się cudzysłowów wciskać. Harry Potter to zuo? Dlaczego? A "Dziady" Tam jest więcej satanizmu niż we wszystkich częściach Harry'ego... Ale spoko, "Dziady" 2 nawet spoko były. Fajny klimat miały. 
Polski, młody czytelnik ograniczany jest do nudnych tytułów, które nie zachęcą go - powiadam nie zachęcą zaprawdę do głębszego zanurzenia się w świat literatury. W imieniu całej polskiej młodzieży apeluję do wszystkich, którzy mają wpływ na to, gdzie "to" = lektury. 
Nie chcemy czytać streszczeń. Nie chcemy czytać opracowań. Chcemy, żeby w spisie lektur pojawiły się książki. Chcemy, żeby na lekcjach polskiego omawiane były książki. Książki to nie patriotyczne bzdety. Książki to współczesne i niekoniecznie polskie powieści, z którymi czytelnik się zaprzyjaźni. Pragniemy z radością pisać charakterystykę porównawczą dwóch postaci z Harry'ego Pottera. Pragniemy pisać plan wydarzeń Felixa, Neta i Niki. Dlaczego nie możemy tego mieć? Dlaczego nie możemy? Możemy. Wy możecie. Proszę. Błagam. Apeluję.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz